Jezdíme s kamiony na plyn (CNG)

Nejlepší je vlastní zkušenost. To platí i v případě společnosti SANTA – TRANS, která jako jedna z prvních v Česku přešla na kamiony s plynovým pohonem. V článku přinášíme část ze získaných poznatků.

Společnost SANTA-TRANS začala provozovat vozidla s pohonem na CNG v roce 2014, kdy do svého autoparku začlenila sedm tahačů Iveco Stralis s pohonem na plyn. Typ označený jako AT440S33T/P je vybaven řadovým šestiválcem o objemu 7.800 ccm s výkonem 243kW (330 k) a točivým momentem 1300 Nm v rozsahu otáček 1200 – 1800.

V listopadu loňského roku firma převzala prvních pět plynových Scanií G340 a během letošních prázdnin rozšířila počet o dalších 12 vozů této značky. Scania G340 Streamline je poháněna řadovým pětiválcem o zdvihovém objemu 9.300 ccm, který vozidlu dodá točivý moment 1600 Nm již od 1100 ot./min. až do 1400 ot./min. a maximální výkon 250 kW      (340 k) od 1700 ot./min. Obě značky osadily svá vozidla manuálními převodovkami. Zatímco Iveco sází na 16-ti stupňovou převodovku ZF, Scania si vystačí se dvanácti stupni. V kopcovitém terénu České republiky jsou obě převodovky v neustálém zápřahu a řidič využije jejich rozsah denně ve velmi širokém spektru.

Ačkoliv jsou vozidla opticky handicapována slabšími motory, na výsledku práce to nic nemění, dojezdové časy do místa vykládky nebo nakládky tovaru jsou srovnatelné s dieselovými vozidly.

Pouze dlouhá a táhlá stoupání brzdí ostatní řidiče jedoucí v závěsu za našimi CNG vozidly, neboť právě zde se projevuje nejvíce nedostatek síly způsobený slabšími motory nižšího objemu. Zkušení a patřičně proškolení řidiči však vhodně zvoleným stylem jízdy dokáží tento zdánlivý neduh eliminovat. Vývoj však jde neustále kupředu a již v současné době existují CNG tahače s motory o výkonu 400 koňských sil, točivým momentem 1.700 Nm a automatizovanou převodovkou.

Úspora třetiny nákladů na palivo

Cena tahačů je smluvní, flotila se prodává za jinou cenu než jednotlivé kusy, nicméně CNG tahač vychází přibližně o 25% dráž než standardní dieselový tahač. Pořizovací cena nových tahačů této technologie je tedy o něco málo vyšší než tahačů s naftovým motorem v obdobné výbavě. Nesmíme zapomínat, že cena je individuální podle počtu odebraných vozidel a mění se v průběhu výběrového řízení.

Doba návratnosti vložených prostředků do těchto vozidel závisí  na pořizovací ceně CNG paliva. V případě, že společnost provozuje vlastní čerpací stanici tohoto paliva, může dojít k rychlému navrácení vložené investice. Návratnost investic je ale otázkou na samostatnou kapitolu, hraje zde roli několik proměnných a já nejsem dostatečně kompetentní vyčíslit přesnější hodnoty. Obecně lze počítat ročně s úsporou zhruba jedné třetiny částky na palivo oproti dieselovým vozidlům.

Výrazně nižší emise i hlučnost

 Značným přínosem jsou emise CNG motorů. Proti dieselovým motorům mají emise CO2 nižší o 30%, pro NOX pak nižší o 70%. Plynové motory u CNG tahačů mají dále přednost v nulových emisích aromatických uhlovodíků, aldehydů a dalších karcinogenních látek.   Pevné částice jsou dokonce až o 95% menší než produkuje diesel Euro 6. Výrazně lepší je také hlučnost motoru.  Vnější hlučnost  klesla zhruba o 50% proti dieselovému motoru,  vnitřní hlučnost je až o 70% nižší !

Pouze plynová nádrž

Tahač na CNG je postaven na stejném podvozku jako sériový dieselový tahač. Kabina je také běžná, užívaná na standardních dieselových tahačích. Liší se pouze motor, který je celý konstruovaný pro použití paliva CNG a je jednopalivový – to je rozdíl proti plynovým motorům osobních automobilů, které jsou konstruovány jako dvoupalivové. Tyto motory byly nejprve určeny k pohonu městských autobusů a následně nalezly uplatnění i mezi nákladními vozy. Na tahačích CNG tedy nenajdeme palivové nádrže na naftu, kromě těch, které slouží jako zásoba paliva   pro nezávislé naftové topení.  Nádrže na CNG jsou umístěny v místech uložení běžných naftových nádrží. Jedná se o svazky několika válcových tlakových nádob, které jsou vzájemně propojeny vysokotlakými trubkami a zabezpečeny několika bezpečnostními ventily.

Plnicí stanice CNG v areálu firmy

CNG stanice naší společnosti je umístěna přímo v areálu firmy na příjezdové cestě k hlavní vrátnici. Určitě je výhodné mít vlastní plnící stanici, pokud máte flotilu více vozů – nejste odkázáni na okolní čerpací stanice CNG, které nemusejí být v provozu non-stop. Případně nedisponují kompresory s dostatečným výkonem, aby naplnily nádrže nákladního automobilu bez zbytečných časových prodlev při dotlakování interních nádrží čerpacího systému stanice. Pokud jste velkoodběratelem zemního plynu, pak můžete vybírat vhodného dodavatele a dojednávat s ním výhodnější podmínky a ceny dodávek CNG  v závislosti na objemu předpokládaného odběru. Natankování CNG nádrže je závislé především na plnícím tlaku jednotlivých čerpacích stanic. Pro představu – naplnění tlakové nádrže např. objemem 90 kg CNG lze dosáhnout za 10 – 15 minut při tlaku 200 barů. Pokud je tlak nižší, může tato doba přesáhnout i hodinu…

Zkušený řidič šetří ještě více

Řidiči se dělí stále na dvě skupiny – jedna tato vozidla zásadně odmítá a druhá se nebojí žádného srovnání s dieselovými konkurenty. Zatímco ti první – odpírači – vidí v CNG jen překážky silničního provozu z důvodu nízkého výkonu a nízké rychlosti v kopcích, ti druzí se umí s tímto handicapem vypořádat po svém a svou práci zvládají bez časových prodlev ve srovnání s diesely. Mnoho řidičů odmítá přijmout vývoj a trend směřující ke snižování emisí k hodnotám blížícím se k nule, kde CNG na rozdíl od naftových vozidel má výrazný náskok a výhodu. Zajímavý je i fakt, že zkušený řidič dokáže správným způsobem jízdy dosahovat průměrné měsíční spotřeby paliva do 28 kg CNG na 100 km jízdy, často pouze 24 kg, zatímco jen nemnoho řidičů sedlajících naftové tahače dosáhne průměrné měsíční spotřeby pod 30 litrů na 100 km, navzdory povznášejícímu pocitu řidiče krotícího více koní pod kapotou…

Srovnání spotřeby plynu a nafty

Pro srovnání uvádíme tabulku porovnání celkové spotřeby paliva vozidel Iveco a Scania       na CNG s vozidly Volvo FM 11, která mezi dieselovými vozidly v autoparku naší společnosti patří mezi nejúspornější. Vybrali jsme období od 1. 1. 2016 do 30. 9. 2016, kdy probíhala postupná obměna vozového parku a pořízení nových vozidel Scania na CNG.

 

Srovnání spotřeby 1. – 9. měsíc r. 2016

 

Typ vozu Typ paliva Ujetá vzdálenost

(km)

l

(kg)

průměrná spotřeba

(kg/ 100 km)

Scania G340 CNG 491.020 133.299 27,15
Iveco Stralis 330 CNG 272.370 81.045 29,76
Volvo FM 11 450 diesel 644.521 199.232 30,91

 

Koupí další plynové tahače

V současné době naše společnost provozuje přibližně 60 kamionů, z toho je 24 na CNG. Autopark naší společnosti nebude v dohledné době plně vykryt CNG vozidly. Jejich podíl bude zhruba 60 procent, protože se naše společnost zabývá i přepravami, pro které CNG vozidla nejsou ještě zcela vhodná. S ohledem na shora uvedená data hodlá společnost SANTA-TRANS  pokračovat v průkopnické cestě ekologickým směrem a být leaderem přinejmenším na české scéně zelených dopravců. V následujících letech budeme nadále obnovovat vozový park za dosluhující dieselová vozidla a nahrazovat je pro životní prostředí přátelštějšími vozidly poháněnými zemním plynem.

 

Jan Snášel, SANTA-TRANS