Čistá, bezemisní energetika a doprava dostaly v Česku významného spojence. Strojírenský gigant Vítkovice startuje vodíkový program, bude vyrábět vodíkové čerpací stanice a zařízení pro skladování vodíku. Před firmou se tak zároveň otevírá perspektivní miliardový trh.
Ještě letos by mohla v Ostravě stát vodíková čerpací stanice, v příštím roce by pak mohl začít jezdit motorový vlak s vodíkovým pohonem. To jsou dva z nejbližších projektů, které v rámci zahájeného vodíkové programu chystá strojírenská skupina Vítkovice. Představitelé Vítkovic to oznámili na konferenci s názvem „ Vodíkové technologie – příležitost pro české strojírenství“. Uskutečnila se 26. května v hale Gong v Ostravě. Pořádal ji Národní strojírenský klastr, jehož jsou Vítkovice zakládajícím členem. „Technologii skladování vodíku máme ve Vítkovicích zvládnutou, získali jsme také už první certifikace,“ vyjádřil se k rozvoji nového strojírenského oboru generální ředitel a předseda představenstva Vítkovic Libor Witassek.
„ Vodíkový program je výsledkem vlastního vývoje a inovací,“ dodal. Firma očekává se zahájením vodíkového programu zajímavé tržby. „ V příštím roce plánujeme v této oblasti tržby ve výši 300 milionů korun,“ řekl portálu energieinfo.cz Libor Witassek. Během tří let by se pak Vítkovice chtěly dostat v prodeji vodíkových technologií na roční tržby přesahující tři miliardy korun.
Navazují na dosavadní výrobu
Čerpací vodíková stanice by se z 60 až 70 procent měla skládat z komponentů vyráběných přímo ve Vítkovicích. Cena pilotního projektu stanice bude 30 až 40 milionů Kč. „Máme zaregistrovanou ochrannou známku Vítkovice Blue Planet, která označuje ekologické technologie s využitím nejen vodíku, ale i CNG, bioCNG a dalších přírodních zdrojů,“ upozornil Libor Witassek . Tím zdůraznil, že vodíkový program do značné míry ve Vítkovicích navazuje na dosavadní výrobu technologií pro stlačený zemní plyn nebo nověji pro bioCNG. Nejen, že Vítkovice provozují jednu z největších flotil aut na CNG v Česku, ale především už několik let staví čerpací stanice na CNG a také je samy provozují. Vyvinuly také první lokomotivu na CNG.
Na vývoji motorového vlaku s pohonem na vodík spolupracují Vítkovice nyní s dalšími asi šesti firmami. Zatím ale podle Witasska není rozhodnuto, zda bude vlak pohánět spalovací motor na vodík nebo se použije nejmodernější a velice perspektivní technologie vodíkových palivových článků. S jejich pomocí si vlak vyrábí sám elektřinu k pohonu elektromotorů a nepotřebuje troleje. Podobný vlak nedávno testovala firma Alstom na zkušebním okruhu ve Velimi. Jak přímo na konferenci upozornil profesor Jan Macek z ČVUT, vodíkové spalovací motory jsou přechodné řešení. „ Palivový článek má obrovskou budoucnost,“ vyjádřil se k možnostem nejnověji používané vodíkové technologie.
Unikátní lahve pro plyn
Hlavním produktem strojírenské skupiny Vítkovice pro nový výrobní program jsou vysokotlaké bezešvé ocelové lahve. Vyrábějí se v dceřiné firmě Vítkovice Cylinders. „ Je to technologie, která bude udávat 21. století,“ řekl k možnostem využití vodíku v dopravě a energetice prezident Národního strojírenského klastru a většinový majitel Vítkovic Jan Světlík. Připomněl, že Vítkovice umí vyrobit ocel odolnou proti křehkosti, dokáží skladovat v ocelových lahvích objemy vodíku od několika desítek až po 20 000 krychlových metrů při tlaku 1 000 barů. „ A nemáme s tím problémy,“ zdůraznil Jan Světlík. Do dvou let pak chce firma nabízet lahve ještě pro vyšší tlaky. „ Chceme dodávat celky, ne pouze komponenty pro vodíkové stanice,“ nastínil obchodní strategii firmy technický ředitel Vítkovice Cylinders Pavel Kučera. „Vodík je mladé alternativní palivo s velkou budoucností,“ dodal. Firmě se rýsují velké zakázky zejména v zahraničí. S konkrétními partnery jednají Vítkovice už ve Velké Británii a Německu. Například Německo začíná stavět čerpací stanice na vodík ve velkém. Jen do roku 2023 chce mít 400 těchto stanic. Důvodem je, že vodíkové elektromobily vybavené palivovými články jsou bezemisní, produkují pouze vodní páru. V Německu se například uskutečnila nedávno konference na téma využití vodíku v dopravě, kterou pořádalo přímo spolkové ministerstvo dopravy. „Jsem přesvědčen, že Vítkovice se budou na vodíkových technologiích v Německu podílet,“ vyjádřil se k tomu Libor Witassek.
Stát podpoří využití vodíku
Jak upozornil Aleš Doucek z ÚJV Řež, světovými lídry jsou ve vodíku Velká Británie, Německo, Norsko, v USA zejména Kalifornie, dále Japonsko nebo Čína. „ Pomocí vodíku můžeme ukládat obrovské množství energie po dlouhou dobu. Vodík je unikátní tím, že nám k tomu stačí ocelová lahev,“ řekl Aleš Doucek a dodal, že proto vodík nemá v této oblasti konkurenci, včetně jinak populárních baterií. Připomněl, že jestliže nyní jezdí ve světě především zkušebně asi 200 vodíkových palivočlánkových autobusů, tak například Čína připravuje nákup hned 4 000 těchto autobusů. Japonsko chce do roku 2020, kdy zde budou Olympijské hry, postavit 160 vodíkových čerpacích stanic. Zajímavé zakázky by Vítkovice mohly získat ale také na domácím trhu. Například Unipetrol oznámil, že chce stavět vodíkové stanice, žádost o postavení první z nich měla být již podána. Jan Bezděkovský z Ministersteva dopravy na konferenci uvedl, že stát podpoří výstavbu vodíkových stanic částkou 100 až 150 milionů Kč, a to do výše 85 procent investic. Ministerstvo dopravy předpokládá, že do roku 2025 by mohlo v České republice stát až 14 vodíkových čerpacích stanic. Při ministerstvu začala pracovat také expertní skupina pro rozvoj vodíku složená ze zástupců firem jako je Unipetrol, Toyota, ÚJV Řež, Čepro, ČAPPO, ČEZ, United Hydrogen, ale také z magistrátů měst Ostravy a Prahy. „Vodíková vozidla budou zahrnuta také do definice elektrických vozidel,“ upozornil Jan Bezděkovský na chystanou novinku v české legislativě.
Nabízí se i energetika
Nejen doprava nabídne obchodní příležitosti firmám, které budou vyrábět vodíkové technologie. Rozsáhlý trh představuje také energetika, kde je nalezení optimálního uskladňování elektřiny z obnovitelných zdrojů energie hlavním úkolem. Akumulace přebývající elektřiny do vodíku se zdá jako velice perspektivní, ve světě se realizuje již řada projektů. Hlavní trh se před Vítkovicemi otevírá především opět v Německu, které přechází na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Vhodné uskladnění přebytků elektřiny z těchto zdrojů bude základem úspěchu celého německého programu energetické přeměny zvaného Energiewende. Výkon solárních elektráren v Německu je v současnosti 40 GW, podobný výkon mají Němci i ve větrných elektrárnách. „ Když fouká jsou schopni spotřebovat jen třetinu tohoto množství, proto chtějí tuto čistou energii skladovat,“ upozornil předseda Německo-českého sdružení DTSW Tadeas Rusnok na perspektivu ukládání elektřiny z OZE do vodíku. Vítkovice chtějí uspět v této oblasti i na domácím trhu. „Jednáme i s majiteli solárních elektráren,“ naznačil při rozhovoru pro energieinfo. cz Libor Witassek, kde by se jejich vodíkové technologie mohly brzy uplatnit. Podle oficiální zprávy vydané z konference je firma schopna již nyní vodíkové technologie dodat na klíč.
Zájem mají i další firmy
Přínosná a možná přelomová konference Národního strojírenského klastru naznačila, že Vítkovice nemusí zůstat ve vodíkovém programu osamoceny. Konkrétní projekty v Česku připravuje například společnost United Hydrogen, která prodává vodík v USA, ale je vlastněna českými majiteli. Michal Mravec z investičního fondu Inven Capital založeného společností ČEZ zase informoval o tom, že před více než rokem vstoupil fond do firmy Sunfire, která se v Německu věnuje výrobě vodíkových palivových článků. V současnosti Sunfire hledá v Česku obchodního partnera pro tuto technologii. Vše nasvědčuje tomu, že vodíkové technologie v Česku startují a konference v Ostravě to potvrdila.
Vít Smrčka