V Ostravě na Černé louce se uskutečnily od 8. do 10. března výstavy EkoAuto 2018 a Úsporná domácnost. Obě výstavy představily v Ostravě řadu novinek v oblasti čisté mobility a také technologií pro racionální využívání energie, vody a odpadů v domácnostech.
Jedním z exponátů, který strhával v zaplněné hale výstavního pavilonu největší pozornost, byl vodíkový elektromobil Mirai od Toyoty. Česká veřejnost měla možnost se s tímto elektromobilem seznámit poprvé. Toyota přivezla ze zahraničí toto auto speciálně pro účely ostravské přehlídky elektromobilů, aut na plyn a úsporných technologií.
Auta, která si vyrábějí elektřinu
O vodíkové budoucnosti se zde také hodně hovořilo na doprovodném semináři nazvaném „Poradenské centrum k efektivnímu využívání energie“. Ve své prezentaci připomněl manažer Toyoty Václav Zikmund, že automobilový průmysl prožívá v posledních deseti letech revoluční změny. Nástup nových technologií to dokládá názorně. Mirai se loni vyrobilo zatím 3 000 kusů, především proto, že není postavena potřebná síť vodíkových stanic. Předností tohoto elektromobilu je bezemisní provoz, dále že si pomocí vodíku a palivových článků vyrábí sám elektřinu. Produkuje ale také vodu. Té vody není přitom málo, jedná se o šest litrů na každých sto kilometrů. V roce 2020 by se těchto aut mělo vyrábět ročně už 30 000 kusů. Automobilka má v nabídce také vodíkový autobus nebo nákladní vůz. Toyota ve výhledech k vodíkové budoucnosti ale nezůstává sama. Jak připomněl ve své prezentaci zástupce společnosti Hyundai Marek Trešl, korejská automobilka vyvinula vodíkový elektromobil Nexo, který je nyní zaváděn do sériové výroby. Je vybaven nejmodernější generací vodíkových palivových článků, které mu umožňují dojezd 800 km. To je zatím nejvíce ze všech typů sériově vyráběných elektromobilů. Na výstavě v Ostravě Hyundai také představil bateriové elektromobily Ioniq Electric. Jak upozornil Marek Trešl, jednou z velkých předností těchto elektromobilů je rekuperační brzdění, které umožňuje využívat k pohonu auta energii vznikající při brzdění. U aut se spalovacími motory touto energií plýtváme, uniká do vzduchu ve formě tepla. Hyundai chce v nejbližší době nasadit do výroby bateriový model Kona Electric s dojezdem 480 km. Nástup elektromobilů změní i oblast servisu, protože elektromotory téměř nepotřebují údržbu.
Kraj připravuje vodíkovou mobilitu
Vraťme se ale ještě k vodíku. O této budoucnosti hovořil také náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka. Do dvou let by chtěl mít Moravskoslezský kraj první vodíkové stanice. Jedna by měla stát v Ostravě, druhá v Opavě. Kraj chce pořídit flotilu vodíkových elektromobilů, Dopravní podnik v Ostravě připravuje nákup vodíkových palivočlánkových autobusů. Rovněž se v kraji připravuje nasazení na koleje první vodíkové lokomotivy. Vodík se v Ostravě také vyrábí, a to v místní chemičce.
Místo uhlí spalují odpady
Nejlevnější energie je ta nespotřebovaná, připomněl ve svém vystoupení na semináři Vladimír Sochor z Ministerstva průmyslu a obchodu základní přínos úspor energie. Zejména na téma energetických úspor byly proto zaměřeny expozice výstavy Úsporná domácnost a také s tím související přednášky na semináři, především od zástupců společností ČEZ, E.ON a innogy nebo OZO Ostrava. Radek Starý ze společnosti GridServices, která je členem innogy, připomněl, že díky druhé fázi kotlíkových dotací se podařilo nyní oživit asi 10 000 plynovodních přípojek, které zůstávaly ležet ladem. To je nemalý přínos pro životní prostředí. Výstava ukázala, že také výrazně klesají ceny solárních systémů. Pořízení fotovoltaické elektrárny na střechu domu se nyní vrátí při použití dotace již za 10 až 12 let. Firma OZO Ostrava představila na Černé louce také možnost tepelného využití odpadu. Už zhruba 15 let vyrábí z odpadu jako je textil, dřevo, plasty nebo průmyslové odpady palivo zvané Palozo. Výhřevností je srovnatelné s uhlím. V loňském roce ho firma vyrobila 26 000 tun. Plasty přitom OZO sváží až z Olomouce. Palozo se spaluje v cementárně v Hranicích. Tím se ekologicky likvidují i plasty. Na rozdíl od spalování v domácích kotlích zde při vysokých teplotách zůstává z plastů jen C02 a voda.
Auta se propojují s domácnostmi
Podle Pavla Hrziny z ČVUT Praha autonomní systémy spočívající v decentralizované výrobě elektřiny a jejím ukládáním například do baterií mají pro uživatele už i ekonomický přínos. Napomáhá tomu stále větší tlak na podpovrchové vedení elektrických kabelů, což připojení k sítím prodražuje. K domácímu ukládání energie budou sloužit i elektromobily, jak o tom hovořil na semináři David Vala z VŠB-TU v Ostravě. Jeho pracoviště nedávno vyvinulo zařízení, které to umožňuje.
Vít Smrčka